SORU-CEVAP YÖNTEMİ
Bugünkü kullanımına göre soru cevap
yöntemi, önceden hazırlanmış bir dizi sorunun dershanede öğrenciler tarafından
cevaplandırılmasına, tartışılmasına ve bir takım açıklama, yorumlama ve
genellemeler yapmasına imkan veren bir öğretme yoludur.
Her düzeyde davranışın kazandırılmasında, her konu alanında ve her türlü
gruplar için kullanılabilecek bir yöntemdir.
ØÖğrencilerin bildiklerini ve
bilmediklerini ortaya çıkarmak,
ØDüşünme ve konuşma alışkanlığı
kazandırmak,
ØKarşılıklı etkileşim sürecini
başlatmak,
ØÖğrencilerin derse katılımı
sağlamak,
ØÖnemli olan noktayı vurgulamak,
ØPekiştireç vermek,
ØKonuyu tekrar etmek ve
ØAnlaşılmayan noktaları ortaya
çıkarmak için kullanılır.
Dikkat edilmesi gerekenler
ØSoru öğrencilerin hazır bulunuşluk düzeyine uygun olmalı
ØHerkesin cevabı bulmak için
düşünebilmesi sağlanmalı, daha sonra cevaplayacak kişi seçilmeli.
ØGönüllü öğrencilere öncelik
verilmeli, sorular tüm sınıfa adil bir şekilde yöneltilmeli.
ØDoğru cevapların verilebilmesi için
ipuçları kullanılmalı, doğru cevaplar pekiştirilmelidir.
ØSorular açık, net ve anlaşılır
olmalı. Bir defada bir soru sorulmalı ve sorular mantıklı bir sıra ile
sorulmalıdır.
Kullanılabilecek Soru
Tipleri
Bilişsel bellek soruları
Örneğin,
Moleküller arası güçlü etkileşimler nelerdir?
Birleştirme soruları
Kişinin düşüncelerini birleştirici
ya da birbirine yakınlaştırıcı nitelikte sorular içerir.
Örneğin, İyonik bağ ile kovalent bağ arasındaki farklar nelerdir?
Genişletme soruları
Değişme, birleşme, tahmin etme
etkinliklerini içeren, öğrenciye cevap vermede daha fazla özgürlük tanıyan
genellikle onları düşünmeye zorlayan soru tipidir.
Örneğin, Ülkemizde çevre
kirliliğini çözebilecek öneriler getiriniz.
Değerlendirme
soruları
Kişisel düşüncelerin ortaya
konulmasını sağlayan, öğrencilerin içsel düşünce ve bilgilerini organize etme
konusunda onları zorlayan soru tipidir.
Örneğin, Evrenin oluşumu sizce
nasıl olmuştur?
Soru-Cevap Yönteminin
Avantajları
ØSınıf içinde hem öğretmen ile hem
sınıf arkadaşlarıyla sağlıklı iletişim kurmayı sağlar.
Ø Öğretme sürecinde öğretmen için
dönüt sağlar.
ØÖğrenciyi konuşmaya ve düşünmeye
yönlendirir.
ØKalabalık gruplarda da
kullanılabilir.
ØÖğrenci,
kendisine her an soru sorulabileceğini bildiği için dersi ve tartışmayı
dikkatle izleme alışkanlığı edinir.
ØSoru-cevap
yöntemi her dersin öğretiminde kullanılabilir.
ØÖğrenciyi
güdüler, sosyalleştirir; ona öğrendiklerini uygulama ve yorumlama şansı verir.
Soru-Cevap Yöntemi’nin
Sınırlılıkları
ØBilgi
vermek için anlatım yöntemine göre daha yavaştır.
ØBelirli
tip öğrenmeyi ölçmek için soru
hazırlamak güçtür.
ØYanlış
cevaplar çok sık olursa zaman kaybına neden olabilir.
Ø Tam ve doğu cevap verememe kendine güveni
azaltır.
ØSürekli
kullanımı dersi sıkıcı hake getirebilir, öğrencinin gergin olmasına neden
olabilir.
Bu yöntemin sözlü sınavlarla hiçbir
ilişkisi yoktur. Birinde amaç değerlendirme diğerinde ise düşündürmektir.
Öğretmen soruyu doğru biçimde sorar ve soruyu cevaplayabilecek öğrenciyi
seçerse ve soruları sorarken öğrenci özelliklerini dikkate alırsa bu tekniği
başarılı olarak kullanmış olur.
Öğrenmeyi kalıcı hale getirecek faydalı bir yöntem hocam elinize sağlık.
YanıtlaSilYararlı bir sunum olmuş elinize sağlık hocam.
YanıtlaSilhocam elinize sağlık ...
YanıtlaSilçok başarılı olmuş hocam emeğinize sağlık
YanıtlaSil