2 Eylül 2014 Salı

SORU-CEVAP YÖNTEMİ
Bugünkü kullanımına göre soru cevap yöntemi, önceden hazırlanmış bir dizi sorunun dershanede öğrenciler tarafından cevaplandırılmasına, tartışılmasına ve bir takım açıklama, yorumlama ve genellemeler yapmasına imkan veren bir öğretme yoludur.
     Her düzeyde davranışın kazandırılmasında, her konu alanında ve her türlü gruplar için kullanılabilecek bir yöntemdir. 
ØÖğrencilerin bildiklerini ve bilmediklerini ortaya çıkarmak,
ØDüşünme ve konuşma alışkanlığı kazandırmak,
ØKarşılıklı etkileşim sürecini başlatmak,
ØÖğrencilerin derse katılımı sağlamak,
ØÖnemli olan noktayı vurgulamak,
ØPekiştireç vermek,
ØKonuyu tekrar etmek ve
ØAnlaşılmayan noktaları ortaya çıkarmak için kullanılır.

Dikkat edilmesi gerekenler

ØSoru öğrencilerin hazır bulunuşluk düzeyine uygun olmalı
ØHerkesin cevabı bulmak için düşünebilmesi sağlanmalı, daha sonra cevaplayacak kişi seçilmeli.
ØGönüllü öğrencilere öncelik verilmeli, sorular tüm sınıfa adil bir şekilde yöneltilmeli.
ØDoğru cevapların verilebilmesi için ipuçları kullanılmalı, doğru cevaplar pekiştirilmelidir.
ØSorular açık, net ve anlaşılır olmalı. Bir defada bir soru sorulmalı ve sorular mantıklı bir sıra ile sorulmalıdır.
Kullanılabilecek Soru Tipleri
Bilişsel bellek soruları

Bu tip sorular genellikle öğrencilerden anımsama ya da ezber yoluyla dağarcığa alınan bilgilerin geri çağırılması yöntemine dayalı, tek doğru cevap arayan soru tipidir.
Örneğin, Moleküller arası güçlü etkileşimler nelerdir?
Birleştirme soruları
Kişinin düşüncelerini birleştirici ya da birbirine yakınlaştırıcı nitelikte sorular içerir.
Örneğin, İyonik bağ ile kovalent bağ arasındaki farklar nelerdir?
Genişletme soruları
Değişme, birleşme, tahmin etme etkinliklerini içeren, öğrenciye cevap vermede daha fazla özgürlük tanıyan genellikle onları düşünmeye zorlayan soru tipidir.
Örneğin, Ülkemizde çevre kirliliğini çözebilecek öneriler getiriniz. 
Değerlendirme soruları
Kişisel düşüncelerin ortaya konulmasını sağlayan, öğrencilerin içsel düşünce ve bilgilerini organize etme konusunda onları zorlayan soru tipidir.
Örneğin, Evrenin oluşumu sizce nasıl olmuştur?
Soru-Cevap Yönteminin Avantajları
ØSınıf içinde hem öğretmen ile hem sınıf arkadaşlarıyla sağlıklı iletişim kurmayı sağlar.
Ø Öğretme sürecinde öğretmen için dönüt sağlar.
ØÖğrenciyi konuşmaya ve düşünmeye yönlendirir.
ØKalabalık gruplarda da kullanılabilir.
ØÖğrenci, kendisine her an soru sorulabileceğini bildiği için dersi ve tartışmayı dikkatle izleme alışkanlığı edinir.
ØSoru-cevap yöntemi her dersin öğretiminde kullanılabilir.
ØÖğrenciyi güdüler, sosyalleştirir; ona öğrendiklerini uygulama ve yorumlama şansı verir.
Soru-Cevap Yöntemi’nin Sınırlılıkları
ØBilgi vermek için anlatım yöntemine göre daha yavaştır.
ØBelirli tip öğrenmeyi ölçmek için soru  hazırlamak güçtür.
ØYanlış cevaplar çok sık olursa zaman kaybına neden olabilir.
Ø Tam ve doğu cevap verememe kendine güveni azaltır.
ØSürekli kullanımı dersi sıkıcı hake getirebilir, öğrencinin gergin olmasına neden olabilir. 

Bu yöntemin sözlü sınavlarla hiçbir ilişkisi yoktur. Birinde   amaç   değerlendirme diğerinde ise düşündürmektir.
    Öğretmen soruyu doğru biçimde sorar ve soruyu cevaplayabilecek öğrenciyi seçerse ve soruları sorarken öğrenci özelliklerini dikkate alırsa bu tekniği başarılı olarak kullanmış olur.

4 yorum:

  1. Öğrenmeyi kalıcı hale getirecek faydalı bir yöntem hocam elinize sağlık.

    YanıtlaSil
  2. Yararlı bir sunum olmuş elinize sağlık hocam.

    YanıtlaSil
  3. çok başarılı olmuş hocam emeğinize sağlık

    YanıtlaSil